Máte niekoľkonásobnom rôzne webové stránky? Pokiaľ na všetkých v rôznych obmenách prezentujete svoje služby, alebo tvoríte niekoľko blogov na odlišná témy, potom je celkom pravdepodobné, že by vám bohato stačil web jeden. 

K viac webom prídete najčastejšie nasledovne: máte nápad. A buď mu chcete dopriať úplne novú prezentáciu, alebo vám nejako nepasuje do existujúceho webu. Prípadne nie ste úplne stotožnení s tým, že by ste si ho len tak pridali k ostatným aktivitám.

Menej časté sú situácie, kedy si necháte vytvoriť nové stránky na inej doméne a z nostalgie alebo z roztržitosti necháte bežať aj tie pôvodné. Stretla som i podnikateľov, ktorí mali zvlášť e-shop a zvlášť obsahové webové stránky. Hoci väčšina e-shoparov tvorí obsah hlavne preto, aby prilákali návštevnosť k svojim produktom.

Kedy mať viac webov?

Pre poriadok si poďme napred oddeliť situácie, kedy viac webov dáva zmysel. Väčšinou sa dajú zhrnúť do nasledujúcich bodov:

  1. Web samotný je produkt alebo služba . Trebárs vyhľadávač, katalóg, register, zoznam, generátor, prehľad, register, slovník, upravovač, atlas, kalkulátor, wiki, magazín alebo niečo v tom zmysle. Taká vec nemá veľa spoločného s vašou osobné prezentácií, takže je logické ju oddeliť.
  2. Svoj projekt (obchod, značku, výrobok) tvoríte s cieľom ho neskôr predať . Web projektu potom pôjde za novým majiteľom, zatiaľ čo vám zostane váš vlastný.
  3. Ste firma, startup alebo brand s  viacerými spolumajiteľmi . Tým nemyslím, že máte zamestnanca alebo si najímate účtovný a virtuálne asistentku, ale že sa na vašom projekte podieľa viac ľudí na porovnateľné pozíciu. Vaša spoločná vec si potom zaslúži samostatný web.
  4. Prevádzkujete veľkoobchod a maloobchod čiže B2B a B2C. Distribútor zvyčajne nakupuje za iné ceny a chce počuť iné informácie než koncový zákazník.
  5. Ponúkate služby na rôznych geografických trhoch. Tým pádom máte weby v rôznych jazykoch a rôznych menách.

Výhody jedného webu

Čo vám prinesie, keď sa rozhodnete spojiť niekoľkonásobnom stránky pod jednu spoločnú platformu?

1. Ušetríte peniaze.

Každý web niečo stojí . Minimálne si platíte doménu a hosting alebo prenájom webového riešenia. Ak máte web na šablóne, aj tú je potreba kúpiť pre každý web zvlášť. O rôznych pluginoch platí to isté. Ďalšie náklady vznikajú, ak na stránkach chcete predávať. Aj keď budete využívať rovnaký systém a rovnakú platobnú bránu, zvyčajne platí, že koľko webov, toľko mesačných poplatkov.

2. Menej sa nadriete.

Aby web dobre propagoval vaše podnikanie, musíte sa mu venovať . Pridávať stále nový obsah a upravovať ten, ktorý už nie je aktuálne. Aktualizovať pluginy, CMS aj šablóny. To všetko stojí čas. Väčšina drobných podnikateľov v pracovnom záprahu nestíha písať ani jeden blog. Nieto keď máte obsahom plniť potrebné tri.

3. Znížite pocit zahltenia.

Tretia vec, ktorú do webu vkladáte, je psychická energia . Aj keby ste sa vôbec nevenovali aktualizáciám a updatom. Každý nástroj alebo projekt, ktorý niekde máte uložený, sa chová ako aplikácia, bežiace v počítači alebo v mobile na pozadí. Žerie baterku a spomaľuje výkon. Keď niektorý z vašich webov či projektov zrušíte, energia sa uvoľní a vy väčšinou zažijete pocit úľavy.

4. Zjednodušíte si život.

Mať jeden web na WordPress , druhý na Webnode a tretí na Wixu nie je nijako neobvyklé. Výsledkom je, že človek otvorí administráciu a dlhé minúty dumá, kde sa to či ono práve v tomto systéme nastavuje, aj preto je dobré si dať vytvoriť web stránku jednej agentúre a mať len jedného správcu. Ak máte na všetkých weboch ten istý redakčný systém , môže vám robiť problémy sa zorientovať, na ktorom webe zrovna ste. Sama som si párkrát niečo dôležité zmazala v tom, že upravujem iné stránky. Keď máte len jeden web, máte tiež len jednu administráciu . A pokoj v duši.

5. Využijete synergický efekt.

„Ja som vôbec nevedel / a, že toto taktiež robíš!“ Možno ste takú vetu od svojej klientky alebo klienta tiež počuli. Ľudia, ktorí už od vás niečo nakúpili a boli spokojní, vo vás už majú dôveru . A radi nakúpi aj ďalšie vaše produkty a služby, teda ak sa o nich majú šancu dozvedieť. Web je k tomu ideálny nástroj.

Nebrzdí vás strach?

Myšlienka niekoľkých webových stránok mi vôbec nie je cudzie. Sama som jednu dobu mala štvoro. Jedny na marketingové poradenstvo , druhé na …, tretí na rozpálené typológiu a štvrté na videokurz Kúzelné podnikania . Teraz už mám niekoľko rokov len jeden hlavný web . Ale dokážem si predstaviť námietky, ktoré vás môžu napádať.

Nebude to budiť dôveru.

„Robte jednu vec poriadne.“ Táto rada je v podnikateľskom svete tak zakorenená, že máme stále tendenciu sa jej riadiť. Aj keď sa pre nás vôbec nehodí. Psychologické výskumy už dávno preukázali, že kým pre niektorých ľudí je prirodzené venovať celú kariéru jednému odbore, iní odbory striedajú, alebo majú tendenciu robiť niekoľko rôznych vecí zároveň .

Takým ľuďom sa hovorí multipotencionálny. Ak máte niekoľko odlišných podnikateľských záujmov , pravdepodobne medzi nich patríte. Takže je celkom normálne, keď ponúkate služby z rôznych oblastí. To, čo ich spája, je vaša osobnosť. Ľudia si vás rovnako dokážu nájsť vo vyhľadávači. Všetko, čo robíte, tak môžete pokojne prezentovať len na jedných stránkach.

Mám dve rôzne cieľové skupiny.

Stavíte sa, že nemáte? Ak ste živnostník alebo na voľnej nohe, stávku najskôr vyhrám. Ako už veľakrát. To, čo ľudia považujú za dve úplne odlišné zákazníckej skupiny, býva spravidla jedna a tá istá .

Líšia sa buď v jednom dobre rozpoznateľnom, ale pre výsledok nepodstatnom parametra (ako je napríklad pohlavie), alebo sa jedná o  rovnakého zákazníka v dvoch rôznych nákupných fázach . Samozrejme s výnimkou B2B a B2C, o ktorej som písala vyššie.

Prídem o veľa návštevníkov.

Dajme tomu, že máte troje webové stránky. Jedny majú v priemere 2000 návštevníkov mesačne, druhé 700 a tretí 300. To je dohromady 3000 ľudí. Keď necháte len tie s najväčšou návštevnosťou, o tretinu prevádzky prídete. Alebo nie?

Uznávam, že v  Google Analytics toto ťažko uvidíte. Prax ale ukazuje, že dosť veľká skupina ľudí vaše stránky navštevuje všetky . Rovnakého človeka tak počítate 3x. Pokles povedomie o vašom produkte alebo službe vo chvíli, keď dvoje stránky zrušíte, zďaleka nebude tak veľký , ako to na prvý pohľad vyzerá. Keď svojím hlavným stránkam budete venovať viac pozornosti, deficit sa navyše rýchlo vyrovná.

Ako weby spojiť

Hlavný dôvod, prečo máte niekoľkoraké webové stránky, väčšinou nie je technický. Jednotlivé projekty predstavujú rôzne aspekty vás samých , ktoré pre vás zatiaľ bolo bezpečnejšie držať oddelene. Spojiť ich dohromady znamená začať sa prezentovať ako celistvá osobnosť.

Je to proces, s ktorým sa väčšina ľudí potrebuje psychicky vyrovnať . Preto k sebe buďte láskaví a neponáhľajte. O podporu môžete požiadať aj kouča alebo terapeuta.

Než začnete čokoľvek presúvať, všetky weby si zálohujte . Veľmi pravdepodobne budete musieť zmeniť štruktúru webu, ktorý vám zostane. Oplatí sa si rozmyslieť, kam čo dať, prípadne to aj  skonzultovať.

Máte záujem o vytvorenie web stránky? Kontaktujte nás!